Peminat

Red Velvet Cupcakes!!

Ok. Hari tu aku and sepupu kesayangan aku ada lah saje je membuat eksperimen di dapur. Maklumlah aku kan dah abes sekolah. Duk melangut jelah kat rumah orang. Kitorang try lah buat Red Velvet Cupcake nih. sedap giler lah!! buat byk kali pulak tu atas permintaan sepupu2 aku (yang budak2 lg) heheheh. So, aku nak kongsi lah sikit resepinya. Harap korang cuba buat sbb memang sedap. Aku dah balik rumah sendiri pun mak aku suruh buat lagi. Wkwkwkwkwk. Selamat mencuba! XD

RED VELVET CUPCAKE













Bahan-bahan untuk cupcake:

Pertama                                                                                    ~ 300 gram tepung gandum
~ 2 sudu besar serbuk koko
~ 2 sudu teh baking powder
~ 1 sudu teh sosa bicarbonate
~ 1 sudu teh garam

Kedua                                                                                       ~ 125 gram unsalted butter (nak guna tatura punye bole gune buttercup je pun boleh)
~ 280 gram gula castor

Ketiga                                                                                      ~ 2 biji telur gred B (ala, aku guna telur biasa pun bolee...)

Keempat                                                                                 ~ 1 sudu teh esen vanilla
~ 1 sudu teh cuka (aku prefer cuka buah.. tak kisah lah buah ape pun sbb cuka buatan tak elok untuk perut.nanti sakit perut makan wooo)
~ 1 sudu besar pewarna merah

Kelima                                                                              ~240 ml buttermilk (ade jual jenama Pauls kat cold storage or mane2 supermarket.. tapi kalau tk ada, boleh buat mcm ni--> 240 ml susu segar campur dengan 1 sudu besar cuka buah.. biar selama 10 minit nak bagi dia sebati..)

Bahan-bahan untuk icing:
~ 360 gram cream cheese (nak guna tatura pun bole tp philadelphia punye brand lg sedap!)
~ 70 gram butter
~ 200 gram gula icing (tapi kalau tak nak manis sangat, aku prefer 160 gram pun dah cukup..)

Cara-caranya untuk cupcake:

~ Ok, mula-mula ayak bahan Pertama dan kemudian ketepikan.
~ Pukul bahan Kedua sampai kembang dan ringan (kire dye tukar kaler tu dah ok la tu)
~ Masukkan bahan Ketiga satu persatu dan pukul lagi.
~ Masukkan bahan Keempat dan pukul hingga sebati.
~ Masukkan bahan Pertama yang dah di ayak tadi diselang seli kan dengan buttermilk. (contohnya masukkan sikit bahan Pertama yang dah di ayak dan pukul hingga sebati, kemudian masukkan sikit buttermilk dan pukul hingga sebati, masukkan sikit bahan Pertama yang dah di ayak dan pukul hingga sebati, dan seterusnya hingga lah habis.)
~Kemudian bila dah sebati semua, bolehlah masukkan adunan dalam acuan cupcake dan bakar pada suhu 180 darjah celcius, 15 ke 20 minit. Isi setengah cup je tau. (aku prefer masukkan pakai piping bag yang besar sebab mudah, cepat dan tk comot)
~ Bila dah masak, sejukkan dan boleh lah hias dengan icingnya.

Cara-caranya untuk icing:

~ Pukul butter dan cream cheese hingga kembang (samapai dye tukar warna sikit ok da tu)
~ Kemudian masukkan gula icing. Pukul hingga sebati.
~ Siap! Bolehlah hias atas cupcake ikut suke hati!
Ikhlas dari Qaseeh Akasia

0 komen budak kiut: